Thursday, March 9, 2017

Puding Karamel

yeappppiiiiii... ehh opps

Assalamualaikum w.b.t

Hihihihi. Sejak menjadi pemastautin tetap di teratak haji zahid ni, serius tangan ni memang gatal sangat nak search resepi-II kat internet. (resipi mudah jelaa aku mampu.kah). Lagi pantang kalu kat rumah tu mak baaru beli telur..hahahaha mula laa aku laksanakan kegatalan tangan tu. gittew.

Then semalam aku laksanakan misi sebab mak baru beli telur sepapan. Hahaha!. Memule aku terpandang friend kat FB ni share video buat puding karamel guna microwave je uolls. Tapi hampeh aku buat takdenye jadi. Failed awal-II lagi kat gula hangus tu. Maybe sebab aku tak guna bekas yang betol kot. ngee~

Sejenis Tehah ni tak boleh bila dah usha resepi and tak buat, die punye igauan tu ya Allah, haru oii. So nekad jugak search resipi lain. Jumpa laa resipi mudah yang tak guna banyak telur. hihihi. Ye ye ye aku tau korang kate senang amatttt nak buat puding ni kan. Sejenis Tehah bukan laa seorang yang pandai bab-II ilmu dapur ni, haruslaa bertanya pada pakcik goog. (Flip tudung sikit). Aku follow resipi kat sini . Tapi sukatan tu aku ngelat jugak laa especially tang gula tu. hihihi. Rupa die takdelaa smooth sangat kat sekeliling tu tapi sedap ok. sedap. haa suka hati laa nak kate sedap sebab tekak aku makan sedap. Alhamdulillah sedap.

Bahan-II

[Aku guna loyang bulat 5inch]
*Gula karamel
2 s/b gula

*Puding
4 biji telur
500 ml susu segar
70 g gula halus
1 t/s esen vanila

Let's do it

1- Panaskan oven dahulu
2 - Masukkan gula ke dalam loyang di atas dapur, guna api perlahan. Biarkan ia mencair then kacau perlahan untuk sekatakan warna & tak hangit. Bila dah perang-II sikit, tutup api. Sejukkan ia. Sebelum tu sekatakan dengan gerakkan loyang tu biar ia menutupi sudut loyang.
3- Campurkan semua bahan untuk puding dalam satu bekas. Pukul rata semua tu. Perlahan saja jangan sampai kembang. (Aku ada baca kat blog-II lain untuk hilang bau hanyir telur tu dengan buang mata dia. Macam ketulan putih gitu, bukan buang telur kuning yer) *aku tak buang pun.hihi
4- Tapis adunan tu ke dalam loyang yang berisi karamel tadi.
5- Bakar menggunakan kaedah water bath selama 1jam / 160C api atas bawah. Depend pada oven memasing. *Loyang adunan tu tenggelamkan dalam loyang yang lebih besar berisi air
6- Dah masak, sejukkan dulu sebelum masukkan ke dalam peti sejuk. Bila dah sejuk, terbalikkan atas pinggan and lettttss taste it..hihihi

p/s : Puding aku punye tak jatuh pun masa terbalikkan tu. Aku guna pisau untuk longgarkan sekeliling loyang tu then terbalikkan. Baru dia nak keluar. tsskk tsskk.Mungkin sebab tu tak comel kot. huhu. Terima kasih pada akak yang share resipi ni. First time mencuba & sedappp.

Nah belanja gambar yang tak seberapa :p


#foodyryu
#ryukedapur

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...